inspirace
Ve třídě i na dálku
Současný scénář práce ve třídě rozdělené na dvě skupiny není snadný. Jednu skupinu máme ve třídě a druhou skupinu máme na dálku doma. Jak to nejlépe zvládnout? Jak usnadnit práci učiteli, a hlavně poskytnout kvalitní výuku pro všechny žáky?
Řešením je hybridní výuka, kdy učitel vede výuku ve třídě a tu přenáší k žákům doma. Učitel učí, jak je zvyklý, pomocí digitálních nástrojů podává výklad, zadává cvičení, organizuje skupinovou práci, ověřuje znalosti. A to zároveň se žáky ve třídě i těmi doma.
Je to jednoduché: využijte vybavení, které máte, a učte, jak jste zvyklí.
A není to způsob práce jenom pro současných pár týdnů. Máme vyzkoušeno, že takto se úspěšně vzdělávali dlouhodobě nemocní žáci, navíc na tento model výuky se dá přejít při chřipkové epidemii nebo v případě, že by se nám COVID-19 vrátil na podzim či v zimě.
Napsali o nás
V čem vidíme výhody hybridní výuky?
Maximálně se přibližuje „normální“ výuce
Eliminuje se dvojitá práce pro vyučující
Tmelení třídního kolektivu
Jistá dávka socializace i u dětí vzdáleně připojených, necítí se tak odtržené
Příležitost do budoucna pro žáky dlouhodobě nemocné, v zahraničí atd.
Trénink vyučujících i dětí v IT dovednostech.
Setkání lze i nahrát, lze si pustit v čas, kdy se mu to hodí
Poučení pro děti: počítač není jenom nástroj ke hraní her, pouštění filmů a videí, ale významný nástroj ke komunikaci i výuce.
ZŠ a MŠ Praha 5 – Zličín, Nedašovská
Moderní technologie už máte
Základem pro hybridní výuku je třída s interaktivní tabulí a počítačem napojeným na internet. Učitel sdílí obrazovku z počítače přes tabuli žákům ve třídě a přes komunikační platformu (MS Teams, Google Meet, CISCO WebEx, Zoom) žákům doma. Jediné, co učitel potřebuje, je mikrofon, aby ho všichni dobře a jasně slyšeli. Doporučujeme použít bezdrátový mikrofon, aby ho neomezoval v pohybu, respektive osobní mikrofon, který má u sebe, na sobě. Mikrofony umístěné v místnosti nejsou vhodné pro přenášení výkladu učitele. Dají se použít pouze pro přenos atmosféry ze třídy, případně odpovědí žáků.
Výklad a FRONTÁLNÍ část výuky
Učitel začne výuku obvyklým způsobem: výkladem, instruktáží, motivací žáků směrem k probíranému tématu. Žáci ve třídě ho vidí a slyší. Žákům doma přenáší obraz pomocí kamery notebooku nebo dodatečné kamery připevněné na monitoru počítače, případně může využít tzv. vizualizér, dokumentovou kameru. Využívá své připravené podklady a prezentace ve SMART Notebooku (SMART Výukovém softwaru), žáci ve třídě vše vidí na interaktivní tabuli a žáci doma sledují na obrazovkách počítače.
Vhodným pomocníkem se ukazuje právě osvědčená dokumentová kamera – vizualizér – ta dokáže přenášet obraz z učebnice, mapy, může ukázat trojrozměrný předmět, ale můžeme ji využít i pro snímání učitele před interaktivní tabulí. Navíc dokáže přenášet atmosféru ze třídy k žákům domů.
Procvičování a samostatná práce žáků
Procvičování může probíhat pomocí pracovních listů či sešitů, kdy učitel zadá oběma skupinám práci se stejným materiálem. Žákům doma může zadání předat přes komunikační platformu, kde poté i „vybere“ vyplněné listy či jinou hotovou práci.
Samozřejmě je výrazně lepší využití digitálních materiálů, stejných pro obě skupiny. Žáci ve třídě pracují na žákovských zařízeních školy, mohou využít notebooky či tablety z mobilní učebny, nebo pracují na vlastních zařízeních, která si přinesli z domova.
Když učitel využívá SMART Výukový software, může snadno sdílet cvičení na tabuli žákům ve třídě a doma. Navíc se cvičení mohou i sama opravit či vyhodnotit. Učitel samozřejmě doplňuje SMART prostředí o další materiály, které je zvyklý používat: Flexibooks a Flexicvičení (opět na platformě SMART Výukového softwaru), FREDa, hybridní učebnice Školy s nadhledem, Toglic, Včelku a jiné.
Zpětná vazba
Ověření porozumění i základní znalosti si může učitel ověřit pomocí SMART Response. Oběma skupinám žáků zadá stejné otázky současně. Mohou odpovídat zároveň, nebo v tempu podle vlastní potřeby. Všichni mohou vidět svoje výsledky. Učitel si může výsledky rozdělit a hodnotit podle toho, zda jsou žáci ve třídě, nebo doma.
Skupinová práce
Učitel má i různé nástroje pro skupinové aktivity, jako třeba Příšerkový kvíz, Zrychlení aj. Žáci potom mohou soutěžit v týmech proti sobě. Opět se zvyšuje jejich motivace a zapojení. Aktivitu a sdílení může podpořit i přes nástroj Zapojte se!. Pro práci ve skupinách nebo na projektech využije Workspaces. To je aktivita SMART Výukového softwaru Online, která umožní žákům společnou práci nad zadáním odkudkoliv a kdykoliv. Mohou přidávat příspěvky, obrázky, upravovat – prostě opravdu společně tvořit.
Ukázky jednotlivých aktivit najdete na portále www.veskole.cz.
Učitelé tedy mohou učit tak, jak jsou zvyklí. Pracovat s celou třídou. Mohou samozřejmě volit různá cvičení a obtížnosti podle schopností žáků a mohou kombinovat i samostatnou práci žáků s pomocí těm slabším. Využívat všechny formy výuky: frontální, skupinovou i individualizovanou. Ať už ve třídě, nebo doma.
Ivana Melíšková