trendy

Spolupráce, kreativita + inovace odkudkoli 

Flexibilita a volba práce odkudkoli je na vzestupu. Je proto žádoucí uvědomit si, že kancelářské prostory nejsou jedinou volbou, ale jen jednou z alternativ nového ekosystému fyzických, virtuálních a hybridních prostor. Novým normálem jsou různorodá pracoviště zajišťující pohodlí, uvolněnost, neformálnost, sounáležitost, aktivní zapojení všech členů týmů, ale i těch vzdálených.

Kanceláře budou splňovat nový účel, jak lidem poskytnout inspiraci, posilovat firemní kulturu, propojovat lidi, podporovat tvořivost a inovace. Jak si lze představit spolupráci, kreativitu a inovace vznikající z jakéhokoli místa? Nejen na tuto otázku jsme se zeptali Jiřího Plátka, Workplace Design Specialist, AV MEDIA, a.s. 

Studie 

76 % pracovníků požaduje, aby práce odkudkoli pokračovala, nikoli však výlučně. Nejvíce z dotazovaných chtělo „hybridní pracovní prostory“ s možností pracovat z domova nebo v kanceláři. Přičemž 2/3 dny jsou optimální pracovní dobou z domova. 

Studie: Workplace Evolutionaries 

LIDÉ MOHOU BÝT PRODUKTIVNÍ ODKUDKOLI, NEJEN V KANCELÁŘI.


Technologií pro vzdálenou spolupráci 

Jednou z významných změn, kterou přinesla vynucená izolace v domácnostech, bude skutečnost, že si uvědomíme význam práce odkudkoli. Právě nyní se ukazuje, že umožnit lidem spolupracovat pomocí videokonferencí je výhodné pro obě strany, jak pro zaměstnance, tak pro firmy. Většina společností sice nerada riskuje a mění své zvyklosti pomalu, koronavirus nás však všechny prověřil, zdali jsme opravdu agilní, super responzibilní, adaptabilní, přizpůsobiví a připraveni na budoucnost. 

Manažeři musí lidem důvěřovat, IT musí poskytnout spolehlivé a zabezpečené technologie pro podporu vzdálené spolupráce a lidé musí komunikovat hlasem a videem, protože na schůzkách nejsou osobně. Budeme svědky dalších změn v našem pracovním životě, které ovlivní naše chování. Jsme připraveni? 

V prvé řadě dojde k urychlení a nástupu digitálních technologií, které jsme dříve masově nevyužívali. Sice jsme o nich něco věděli, ale dnes se konečně potvrdilo, že se bez nich neobejdeme: jedná se o technologie určené pro práci odkudkoli, pro vzdálenou spolupráci mezi pobočkami, globálními týmy, jednotlivci vykonávajícími práci z domu, coworking prostor, knihoven, kaváren a mnoho dalších. Pojmy jako Cisco WebEx Teams, Microsoft Teams, Google G Suite nebo Zoom v nás po dvou měsících zanechaly výrazné stopy, kterými budeme i nadále definovat budoucí firemní strategie, vize a příběhy.

Agile room

 

Pozvánka 

Budoucnost (spolu) práce odkudkoli

Jednou z významných změn, kterou přinesla vynucená izolace v domácnostech, bude skutečnost, že si uvědomíme významu a přínosu spolupráce na dálku.

Kdy: 23. června 2020

Kde: O2 universum Českomoravská 2345/17, 190 00 Praha 9 – Libeň

Pozvánka 

Přežijí jen AGILNÍ!

Business AGILITY WORKSHOP

Proč byste měli být byznysově agilní? Agilita v kontextu aktuální a budoucí situace. Agilitu nejen přednášíme, ale také sami umíme. Budeme rádi, když se workshopu zúčastníte osobně, pokud se změní situace, workshop bude online.

Kdy: 25. června 2020 od 12:30 do 17:00 hodin

Kde: AV MEDIA, a.s.  Pražská 63, Praha 10

Lidé a nové návyky

Ověřili jsme si, že práce odkudkoli v lidech buduje vyšší míru pružnosti a samostatnosti. Zatímco pro korporátní společnosti je prosperita dlouhodobou prioritou, nyní se stala celosvětově kritickým problémem pro podnikání obecně.  

Virus nás donutil zamyslet se, kdy jsou osobní setkání skutečně důležitá. Komunikace tváří v tvář je pro nás nejpřirozenější formou výměny informací. To je sice pravdivé, ale zjistili jsme, že komunikaci tváří v tvář lze uskutečnit i ve virtuálním prostředí. Ano, byl to stav donucení, ale fungoval. Protože nebyla jiná možnost. Celé toto poznání povede k důkladnějšímu přemýšlení, kdy bychom se měli setkat tváří v tvář a kdy jsou vzdálená setkání dostačující. 

Nouzový stav ukázal, kolik času ztrácíme dojížděním do práce. Zaměřme se konečně na efektivní využití času. Upravme cestovní náklady v souladu se skutečnou potřebou. Směřujme více investic do kvalitního a smysluplného IT/AV vybavení. Opusťme současný zaběhnutý rituál a přesuňme se do pracovního prostředí, které nám umožní rychle, jednoduše a efektivně spolupracovat odkudkoli. Právě tento přístup je klíčem k úspěchu každé úspěšné organizace.

Jedno je jisté. Po návratu do kanceláří budeme mnohem častěji využívat vzdálená setkávání neboli „hybridní porady“. Co to znamená? Důvodem je skutečnost, že část lidí z týmu bude fyzicky přítomna v kanceláři, ale další část bude pracovat z domu, vlastně spolupracovat odkudkoli (může to být domov, ale může to být také kavárna, pláž, hotel, letiště,…).  

Vznikne nový normál „hybridní komunikace a spolupráce“, vzniknou nové „hybridní týmy“, vzniknou nové „hybridní pracovní prostory“ kombinující kanceláře a práci odkudkoli. Tento model je nejpravděpodobnější, ale současně ke svému úspěchu potřebuje hlubokou akceptaci vzdálené firemní kultury. 

Lidé se budou chtít na jedné straně socializovat a mít možnost se osobně setkávat v kancelářích se svými kolegy a obchodními partnery. Především se to týká extrovertů, kterým vadí osamělost a izolace. Na druhé straně potřebujeme dát lidem pracovní prostor pro soustředěnou práci, aby měli možnost v klidu řešit individuální úkoly a neotřelé nápady např. z domácího prostředí. Zdá se vám to zbytečné? Určitě to lidem umožněte. Vyplatí se to. 

Klíčové poznatky: 

Lidé mohou být produktivní odkudkoli, nejen v kanceláři. 

Vzdálení pracovníci si během nouzového stavu vedli výborně. 

Týmová spolupráce je na historickém maximu díky technologiím pro vzdálenou spolupráci. 

Individuální hlubokou práci dává větší smysl vykonávat mimo kancelář např. z domova. 

Flexibilní volba práce odkudkoli je na vzestupu. Zaměstnanci ji vyžadují. 

Lidé potřebují k interakci řadu míst a pracovních prostor. Proto je potřeba umožnit lidem vybrat si, kde chtějí pracovat a splnit jejich očekávání. Vyplatí se to.  

Zaměstnanci díky vzdálené práci cítí větší důvěru. Což je přínosné pro budování upřímného vztahu a lepší firemní kultury. 

Novým normálem se stanou ekosystémy různorodých pracovišť zajišťujících pohodlí, uvolněnost, neformálnost, sounáležitost v týmu, aktivní zapojení všech členů týmů i těch vzdálených. 

V kancelářích se sníží počet pracovních stolů, ale uvolněný prostor se využije novým způsobem. Kanceláře budou mít nový účel, jak lidem poskytnout inspiraci, posilovat firemní kulturu, propojovat lidi, podporovat týmovou tvořivost a inovace.

Hybridní týmy na vzestupu 

Poptávka po pracovních prostorech určených pro spolupráci se vzdálenými členy týmů, mezi týmy navzájem a globálními týmy výrazně vzroste. Jsou na to vaše kancelářské prostory připravené? Jsou vybavené preferovanými nástroji pro „hybridní spolupráci“? Znají vaši lidé scénáře práce, jak digitální technologie správně a jednoduše ovládat? Jsou manažeři a lídři připraveni na „hybridní strategii“? Jsou připravené všechny vaše jednací a zasedací místnosti nejen v centrále, ale i na pobočkách?  

Příklad: Je váš tým roztroušen po České republice nebo i v zahraničí a běžně jste se scházeli osobně v delších časových úsecích? Budete to dělat i po pandemii nebo se budete setkávat častěji po videokonferencích? Dejte lidem na výběr, ptejte se jich, nastavte si taková pravidla, aby manažeři šli příkladem. Návrat do zajetých kolejí je vcelku jednoduché řešení, ale není právě nyní příležitost pro změnu? Nezapomeňte, že vzdálení členové týmů jsou stejně výkonní a důležití, jako ti, kteří jsou v kanceláři.

Prostory a inspirace 

Pracovní prostory budou rozmanitější, agilnější a navržené podle požadovaných pracovních potřeb a scénářů práce po vzoru „švýcarského armádního nože“, který lze snadno upravit pro více použití. Kanceláře budou s menším počtem pracovních stolů, ale s větším prostorem pro formální a neformální setkávání menších týmů a jejich vzdálených kolegů, zákazníků nebo obchodních partnerů. Právě v „hybridních“ prostorech (Focus room, Huddle room, Flexi room, Agile room, Collaboration room nebo Videoconference room) budou probíhat klíčová setkání, nastartování nových nápadů a budoucích inovací. 

Technologie pro vzdálenou komunikaci a spolupráci využijme tak, aby nám především sloužili. Pochopme současnou změnu jako příležitost a pokusme se přepnout styl vedení na vedení na dálku. Není nutné řídit lidi po staru, jako by všichni museli sedět v kanceláři. Mnoho věcí se změnilo. Jakmile nové dovednosti dostaneme pod kůži, stanou se z nich originální návyky, které si plně osvojíme. 

Jiří Plátek  

Workplace Design Specialist AV MEDIA, a.s.

Kanceláře se stanou vyhledávaným místem pro společné akce, zážitkové inspirace, učení se novým dovednostem a společenským aktivitám. Kanceláře už nebudou místem, kde se sedí v řadách a práce se vykonává od pondělí do pátku, od 8 do 17 hodin, ale budou především inspirovat lidi a podporovat firemní kulturu. Svět se změnil v nové místo, kde lidé pracují odkudkoli. 

Jestli opravdu hledáte nový svět, kde je nutné znát odpověď na otázku: Proč je extrémně důležité spolupracovat mezi vzdálenými týmy? Doporučujeme navštívit inspirativní pracovní prostory AV MEDIA. Během zážitkové „hybridní“  inspirace si sami prakticky ověříte, jak se vydat správnou cestou „hybridní komunikace a spolupráce“ na dálku, uzavírá náš rozhovor Jiří Plátek.

Agile room