Inspirace
Virtuální prohlídka muzea jako edukační nástroj
V uplynulých měsících se virtuální akce staly výbornou alternativou kulturního zážitku. Díky moderním technologiím jsme prožívali nejen virtuální sportovní přenosy nebo koncerty, ale mohli jsme zavítat i do muzea na naši oblíbenou výstavu. I když naším cílem stále zůstává reálné prožití fyzické návštěvy expozice, věříme, že virtuální prohlídka dokáže i do budoucna u návštěvníků vyvolat emoce a vzbudit zájem a nadšení pro následující návštěvu muzea.
Dvacáté první století nám nabízí široké spektrum technologických možností. Jedním z velmi diskutovaných témat poslední doby jsou i „virtuální prohlídky expozic“. Ve virtuálním prostoru se návštěvník stává divákem, který vnímá expozici očima návštěvníka, jako by tam sám byl. Může se rozhlížet v prostoru, prohlížet si exponáty, vzdělávat se a zároveň se stát aktivním účastníkem výstavy prostřednictvím interaktivních prvků, jako jsou hry nebo kvízy.
Propojení muzejních expozic se školní výukou funguje!
Položili jsme si tedy otázku: „Je obava muzeí, že virtuální prohlídka může nahradit reálnou návštěvu muzea, oprávněná?“
My říkáme, že ne. Virtuální prohlídka nenahradí vlastní atmosféru a zážitek z expozice, ale měla by být její součástí a rozšířit ji o další možnosti využití a přínos pro návštěvníky. Prostřednictvím virtuálního zážitku můžeme návštěvníkovi poodhalit kousek příběhu a nalákat ho k další návštěvě expozice nebo doplnit detailnější obsah k vybraným exponátům.
podívejte se na virtuální prohlídku
V dnešní době téměř každý chytrý telefon umožňuje pořídit virtuální „procházku“ muzeem pomocí technologie 360° panoramat. Nicméně vzhledem k tomu, že kvalita VR „přenosu“ je závislá primárně na technologii, doporučuje se příslušný materiál zpracovat v maximální možné kvalitě.
A jak této kvality dosáhnout, na to jsme se zeptali Jana Buriánka, specialisty na 3D technologie a digitalizaci.
„V současnosti existuje celá řada moderních technologií, které lze využít pro zpracování virtuální prohlídky expozic. Nejvyšší forma VR přenosu do muzea je za pomoci specializovaného robota se sférickou kamerou. Jedná se o tzv. 8K stereoskopickou kameru, která má ve výsledku rozlišení osm tisíc bodů na řádek, a to dokonce ve stereoskopickém provedení (pro každé oko zvlášť). Data, která se při snímání pořizují, jsou obrovská, a následné zpracování takových videí vyžaduje nadstandardní techniku, znalosti i čas.“
Výsledek se vyplatí
„Návštěvník má ten nejlepší možný pocit virtuální procházky a zážitek mu nedegraduje nedostatečné rozlišení při zkoumání detailů okolí. Zajímavým aspektem VR videí je i zvuk, který je plně směrový, tj. virtuálního návštěvníka doslova obklopuje. Při otáčení hlavou se zvuky ozývají stále ze správného směru, což značně umocňuje celý zážitek z virtuální procházky.
Samozřejmě existují i méně kvalitní formy snímání prostoru, kde je výsledný dojem z VR procházky o něco slabší. První zjednodušení bývá v pořízení videa pomocí monoskopické sférické kamery, kdy je výsledný dojem 'plochý'. Další zjednodušení bývá v rozlišení, kdy se místo 8K využije 4K, tím se ale ztrácí cenný detail v obraze.“
Více na avmedia.cz.
Na začátku jsme zmínili, že naším cílem je provazba muzejních expozic se školami. Zeptali jsme se Marka Larische, jakými nástroji tohoto propojení dosáhnout.
Jak tedy můžeme provázat virtuální expozici s výukou ve školách?
„Stejně tak, jak postupně pronikají moderní technologie do muzejní expozice, změnila se i výuka na školách. Dnešní mladá generace si život bez chytrého telefonu neumí už ani představit.
Zaujměte a nadchněte je pro návštěvu vaší muzejní expozice
Představte jim příběh prostřednictvím školní výuky. Ve spolupráci s našimi lektory, pedagogy základních a středních škol, připravujeme DUMy (digitální učební materiály), se kterými učitelé a žáci pracují ve vyučovacích hodinách. Tyto DUMy jsou zpracovány tak, aby odpovídaly osnovám pro žáky základních a středních škol a zároveň obsahově navazovaly na téma expozice. A navíc tyto pracovní listy můžeme přepracovat do Class VR. Jedná se o průlomový vzdělávací systém navržený speciálně pro školní výuku, který využívá jak virtuální, tak rozšířenou realitu. Studentům všech věkových kategorií nabízí poutavé zážitky, zvyšuje jejich zapojení, prohlubuje jejich znalosti a celkově podporuje lepší studijní výsledky.“
Co říci závěrem. Virtuální prohlídka muzea je skvělým edukačním nástrojem k rozšíření muzejní expozice a jejího propojení se školní výukou. Nebojme se v rámci muzejních expozic propojovat reálný svět s tím virtuálním. Skvěle se doplňují a funguje to!
Libuše Pitelková