TRENDY
Digitální skok ve školách
Slyšeli jste už ten vtip o využívání technologií ve školách? Co nezvládly výzvy V51, V57, V67 a další, zvládl COVID-19. Ale teď vážně: karanténa posunula digitalizaci školství o pořádný kus dopředu a ukázala všem, že využití moderních technologií ve výuce má smysl. Výuka na dálku výrazně zlepšila digitální kompetence učitelů i žáků. Pandemie změnila perspektivu našeho nahlížení na vzdělávání. A toho můžeme využít ke zlepšení celého vzdělávacího systému.
Náskok díky projektům
Vtip je jedna věc, ale musíme se výše uvedených výzev a projektů zastat, mají pro školy velký význam. Na tak radikální krok, jakým bylo uzavření škol ze dne na den, se nemohl nikdo předem připravit. Mnohé školy ale dovednosti i vybavení získané v rámci těchto projektů zúročily právě nyní. Dlouhodobá práce se vyplatila. Tyto školy byly připravené, po prvotním šoku se oklepaly, začaly fungovat a výuka pokračovala.
Situace rozhodně přála školám, které měly už z minulosti definovanou strategii na digitalizaci výuky a dařilo se jim ji naplňovat. Tyhle školy měly zavedené školní informační systémy, učitelé byli vybaveni notebooky, prošli potřebným školením a věděli, jak s digitalizací ve výuce zacházet. Lepší pozici měly školy, které měly digitální nástroje ve formě úložišť, výukového softwaru nebo třeba SMART Notebooky. S tím vším jsme školám v minulosti pomáhali. Až krize nám ukázala, jak mohou být takové zkušenosti užitečné.
Kvalita školy primárně nespočívá v opravené fasádě školní budovy nebo v novém školním hřišti, které zajistil zřizovatel. Zásadní pro kvalitu distančního vzdělávání je celková kultura školy spojená zejména s kvalitou pedagogického vedení.
(Zdroj: ČŠI: Tematická zpráva – Vzdělávání na dálku v ZŠ a SŠ, květen 2020 )
I my jsme díky tomu, že se digitalizací výuky zabýváme mnoho let, byli schopni školám pomoci. Někdy možná trochu předběhneme dobu, jako třeba s projektem Vzdělání 21, který běžel už v letech 2009–2012 a v němž jsme spolu s partnery ověřovali možnosti využití žákovských zařízení pro zvýšení motivace žáků během samotné výuky a také pro propojení školy s domácí přípravou. Jak se nám všem ale teď tyto zkušenosti hodily!
Leadership aneb Kdo chce, hledá řešení
Bylo 10. března 2020, my jsme zrovna s partnery rozjeli první štaci školní roadshow, když přišla zpráva o uzavření škol. Bylo jasné, že roadshow dojela. My jsme její energii přetavili do online podoby a v pátek 27. března jsme už z našeho oneAVstudia vysílali pro ředitele škol první virtuální konferenci o výuce na dálku. Cílem bylo ukázat školám možnosti, jak situaci uchopit, zorientovat se a rozjet výuku na dálku. Našli jsme první příklady škol, které na nic nečekaly a už nějaké řešení měly.
Ukázalo se, že z pozice ředitele je třeba dát učitelům jasné instrukce a snažit se způsob komunikace se žáky sjednotit. Dáte tak svým kolegům určitou jistotu, uklidníte situaci a oni nebudou chaoticky tápat a ztrácet čas systémem pokus-omyl. Když si jasně zvolíte vhodné postupy a nástroje, můžete se soustředit na jejich podporu. A jednotný přístup je důležitý také (či především) z pohledu žáků a rodičů – je pro ně těžké se zorientovat a udržet v domácí výuce nějaký řád, když každý učitel zvolí úplně jiný systém.
TIP
Chcete se rozvíjet v oblasti leadershipu? Začněte s námi na podzim v seminářích ARUS a na dalších našich akcích pro management škol.
Leadership byl hlavním tématem závěrečné červnové virtuální konference, kde byl hostem Mgr. Miloslav Hubatka.
Více
Mgr. Miloslav Hubatka, konzultant, lektor a mentor
Při aktivním přístupu lze i z krizových situací mnohé vytěžit. Ředitelé získali skvělou analýzu stavu školy a pedagogického sboru. A co s tím dál? Skončením výjimečného stavu nic nekončí, ale často teprve začíná. Škola a lidé v ní se nevrátí ihned do původního režimu. Naopak může nastat i různě dlouhé a různě náročné „přechodné období“, které paradoxně často na ředitele klade větší nároky než samotný výjimečný stav. Právě zvládnutý leadership je to, čím se vyznačují školy, které se se situací úspěšně popraly, a které si pak odnesou pověst kvalitní instituce.
Hybridní výuka a návrat žáků do škol
Pro návrat žáků do škol jsme začali připravovat hybridní výuku. Výuku, která probíhá stejně pro žáky ve třídě i pro ty, kteří se učí doma. Jsou to scénáře, které jsme si vyzkoušeli v minulosti při zapojování dlouhodobě nemocných žáků do výuky. Nyní jen máme doma daleko více žáků.V následujícím článku si můžete přečíst, jak to vypadá.
V takové výuce vidíme budoucnost školních tříd. Příště už by žádná škola mimořádným stavem nemusela zůstat zaskočená.
Vrátí se školy k normálu?
Všichni netrpělivě vyhlížíme, kdy se zase vrátíme „do normálního stavu“. Ano, virtuální škola tu skutečnou nenahradí. Chybí nám sociální kontakt, stýská se nám po mumraji ve třídě, dětském štěbetání, společném objevování, zvídavých otázkách i hrách o přestávce... Na druhou stranu doufejme, že ta škola, do které se vrátíme v září, nebude ÚPLNĚ stejná, jako jsme ji v březnu narychlo opustili.
Je potřeba využít získaných zkušeností, nevracet se ke starým zvyklostem. Posunout se dál a změnit postoj k celkovému pojetí výuky. Zamyslet se nad novými metodami, přístupy, možnostmi, které jsme ve výuce nyní objevili. Když se objevila Strategie 2030+, kde se hovoří o omezení RVP a ŠVP, nikdo jsme si nedokázali představit, jak toho dosáhnout. Dnes už ale mnohé školy omezily výuku na to nejdůležitější. A budoucnost je právě v posílení dovedností a klíčových kompetencí na úkor obrovského množství znalostí.
Žáci se nyní do školy těší. Proto je nesmíme zklamat a vracet se ke starým zkostnatělým přístupům, hodnocením či činnostem. Nezapomeňme, co jsme se teď naučili.
Je to stejné jako s digitálními nástroji: je lepší umět pracovat pořádně a do hloubky se SMART Výukovým softwarem, FREDem, Školou s nadhledem, než znát desítky nástrojů, ale nedokázat s nimi učit. Na úrovni hodnocení se ukázalo, že známky nedokáží dobře zhodnotit přístup a snahu žáka v složité době. Opět se nám ukazuje, jak je důležitý rychlý, ale zároveň promyšlený a propracovaný přechod směrem k formativnímu hodnocení.
„On-line škola“, to není název jen pro nějaký výukový program, je to realita dnešních dnů pro všechny školáky. Bez ohledu na věk a vybavení našich domácností, poradit si s ní museli žáci, pedagogové i rodiče. Už to nejsou jen „úkoly z předmětu informatika“ nebo „počítačové kurzy pro učitele“, je to zkrátka dovednost, kterou potřebujeme ke každodenní práci.
Žáci jsou nyní v očekávání, že škola je pro ně tím nejlepším místem. Proto je nesmíme zklamat a vrátit se ke starým zkostnatělým přístupům, hodnocením či činnostem. Vraťme se v září do moderní školy 21. století.
Když se dívám zpětně, musím se smát všem těm školám, které nám říkaly „Už to umíme, školení nepotřebujeme!“ Potom mě napadá podobný vtip na závěr. Víte, jaký je nejkratší vtip učitele kolem digitální výuky? „Už to umím.“
Protože to vlastně nikdy umět nemůžeme. Stále nás pokrok tlačí dopředu.