řešení

Výuka na dálku

Během celého období jsme pomáhali školám využít vybavení, které už ve škole mají a běžně používali ve třídě, k úspěšné výuce na dálku. Vlastně šlo jenom o to změnit či zintenzivnit způsob využití jednotlivých nástrojů.

Příkladem nám může být SMART Notebook, oblíbený nástroj učitelů pro práci na interaktivní tabuli SMART Board. SMART Výukový software má ale i on-line prostředí, které umožní využití stejných cvičení a dalších aktivit i v případě výuky na dálku. A tak jsme s našimi lektory spustili na portále VeŠkole sérii webinářů pro učitele, inspirovali a ukazovali, jak využít hotové přípravy on-line nebo si rychle a jednoduše připravit nové procvičování.  

Zároveň jsme věděli, že pouze instruktážní výuka, kdy se studentům předají podklady, na jejichž základě si mají látku prostudovat a procvičit, nebude moc dlouho fungovat. Naší snahou bylo, aby výuka na dálku mohla probíhat podobně jako ve třídě: učitel měl možnost žákům látku vysvětlit (frontální výuka, výklad), žáci si témata procvičili, mohli se na cokoli doptat a také si vše samostatně ověřit. Navíc i na dálku se dá pracovat skupinově a zařazení projektového vyučování se přímo nabízí.

Anketa pro čtenáře

Jak zvládla výuku vaše škola

Cizí jazyky nejsou jen gramatika

Jazyková výuka by se ani v nouzovém režimu neměla omezit na vyplňování gramatických cvičení, pracovních listů a procvičování slovíček nebo sledování YouTube videí a filmů. Stále platí, že žáci musí především mluvit. A tak jsme v rámci jedné z dalších konferencí ukázali, jak využít jazykovou laboratoř Robotel i na dálku.

Microsoft, Google, nebo něco jiného?

Mnohé školy se spokojily se zasíláním úkolů přes e-mail nebo přes Bakaláře či obdobný školní informační systém. Někteří ředitelé ale nezůstali u tohoto prvotního rychlého řešení, navíc vnímali stále silněji potřebu neztratit „osobní“ kontakt se žáky, a zavedli systematickou, plnohodnotnou on-line výuku. Tyto školy udělaly velký skok kupředu a vyšly z krize jako vítězové.

Jednotná komunikační platforma se ukázala jako klíčová. Kterou vybrat? Neexistuje jedna univerzální odpověď. Školám jsme ukazovali všechny tři základní komunikační platformy: MS Teams, Google Classroom (s aplikací Hangout / Meet) a CISCO WebEx. Všem jsme však opět říkali, ať využijí, co už mají. Pokud máte MS 365, jděte jednoznačně do MS Teams. Používáte-li Google ve formě Google Disku nebo Gmailu, využijte tuto platformu.

Reference příklady výuky 

Nová situace, nová výzva 

On-line výuka v České Kamenici 

Digitální vzdělávací nástroje

Mnoho škol využilo i vzdělávacích platforem našich partnerů. Především vzdělávací portál FRED Nakladatelství Fraus, ale i jejich FlexiBooks a Školu s nadhledem. Po uzavření škol stoupla její návštěvnost na neuvěřitelných půl milionu unikátních uživatelů za jeden měsíc! Mnohonásobně se zvýšilo procvičování se Včelkou, TOGlicem i TechAmbition. Opět jsme organizovali webináře, kde jsme se snažili oprášit znalosti a dovednosti ze školení, která probíhala v rámci dříve uvedených projektů či EU šablon. Učitelé sami na sobě vyzkoušeli, že znalosti nestačí, ale je třeba si je osvojit procvičováním a opakováním, abychom získali dlouhodobou dovednost a kompetenci. A tady jim tato výjimečná doba pomohla si nové dovednosti dobře procvičit.


Zveme vás

Zmeškali jste nějaké téma, nebo si ho jen chcete připomenout?

Připravili jsme sérii opakovacích webinářů zdarma v přípravném týdnu:

pondělí 

• Zábavné zapojení žáků pomocí LABů

• Hybridní výuka na 1. stupni

úterý

• Hodnocení a testování s Response ve třídě i na dálku

středa

• SMART Výukový SW Online - aktivity pro zapojení žáků

čtvrtek

• Skupinová práce se SMART Výukový SW Online - Workspaces

pátek

• Procvičování (nejen) na 1. stupni (pracovní listy ve SMART Notebooku, LABy aj.)

Registrujte se!