TÉMA
Nová doba si žádá nové dovednosti
Pražský krajský akční plán vzdělávání (KAP) nezůstal jen vizí o zavádění inovativních metod ve školství v rámci „velké Prahy“ a o podněcování žákovské, studentské a pedagogické iniciativy a kreativity: vzniká 15 center interaktivní výuky (CIV), míst určených školám ke společnému setkávání, zkoušení nových technologií a sdílení zkušeností se zaváděním nových prvků do výuky.
První CIV se v metropoli otevřelo koncem května na VOŠIS a SŠ elektrotechniky, multimédií a informatiky v Praze 9, druhé v SŠ automobilní a informatiky v Hostivaři a nyní v září se otevřelo třetí při ZŠ ZRAK a buduje se v Gymnáziu Na Pražačce. Postupně do konce května příštího roku má v patnácti školách vzniknout celkem 48 moderních učeben, center interaktivní výuky. Do projektu CIV se zapojila gymnázia, průmyslové a odborné školy, speciální školy, základní umělecké školy i konzervatoř.
Na středních školách vznikly vždy čtyři moderní učebny, každá podporující jiný typ a styl výuky. Po dvou centrech pak je na speciálních školách a ZUŠ, kde však centrum znamená jen jednu multifunkční učebnu.
Studenti se již dlouhodobě pohybují na různých platformách v digitálním prostředí. A tedy přenos těchto návyků, zkušeností i vzorců chování a stylů práce do prostředí školního byl jen otázkou času. Jakmile se potkají smysluplné a funkční technologie, vzdělávání a digitální obsah, máme vyhráno.
Jak bude vypadat budoucnost práce, jaké moderní komunikační technologie nasadit a jaké nové způsoby práce lze očekávat? Změňme naše stereotypy, složité, neefektivní procesy a přežité způsoby práce. A kdy jindy, když ne teď! Inspiraci najdete na následujících stranách.
Petr Borovička
obchodní konzultant pro školy
Co to školám přinese? Učitelé získají podporu, potřebné kompetence, naučí se techniku využívat ve své běžné pedagogické praxi a zjistí, že dobře koncipovaná a technicky vybavená třída může být pro jejich práci skutečným parťákem. Žáci značně posunou kvalitu své profesní přípravy a naučí se pracovat se špičkovými technologiemi. V neposlední řadě pak jednotlivé školy otevřou své brány také pedagogům dalších škol a v tematicky zaměřených setkáních budou kolegy seznamovat s potenciálem jednotlivých přístrojů a zařízení a inspirovat, jak výuku využitím moderních technologií obohatit.
Speciální multifunkční učebny
Co však speciální školy a ZUŠ, které mají jen jednu učebnu CIV kombinující prvky z uvedených čtyř typů učeben? V ZŠ ZRAK jsme vytvořili CIV v jedné velké učebně, s tzv. hnízdem pro individuální vzdělávání. Cílem mimo jiné je hledání vhodných metod výuky pro heterogenní kolektivy žáků se speciálními potřebami. Technologické vybavení učebny umožňuje učiteli rozvíjet dovednosti všech žáků podle jejich individuálních možností a potřeb a zároveň držet krok se současnými moderními technologiemi.
Prezentační prostor v této učebně můžeme rozdělit do dvou zón. V první je umístěn velký interaktivní displej a digitální tabule, výuka je zde určena pro společné vzdělávání a prezentaci výsledků. V druhé zóně pak má učitel k dispozici menší interaktivní displej na mobilním pojezdu, třeba pro skupinovou práci. Standard učitelského pracoviště je dodržen i zde – katedra se dvěma zajíždějícími monitory, učitelským PC, přenosným mikrofonem, vizualizérem a multifunkční tiskárnou.
Žákovský prostor je v učebně rozdělen do několika zón. První zóna je vybavena čtyřmi čtyřmístnými žákovskými stoly s úložným prostorem a rozvodem energií, židlemi pro 16 žáků a čtyřmi žákovskými místy pro individuální práci, opět s rozvody energie a prostorem pro mikroskopování a laboratorní práci s preparáty.
Celý článek najdete zde.