Inspirace

Pandemie jako katalyzátor změny?

Aktuální stav kolem pandemie výrazně popohnal digitalizační proces ve veřejné a státní správě. Nejen nouzový stav nahrál výraznému využívání technologií založených na vzdálené komunikaci odkudkoliv. Instituce a občané musí nyní řešit aktuální situace vzdáleně a využít moderní nástroje. Pandemie totiž přinesla nový způsob (spolu)práce odkudkoliv a potvrdila, že spoustu věcí lze odbavit videokonferenčně bez nutnosti fyzické přítomnosti. Nyní je potřeba dosaženou úroveň online komunikace zachovat, rozvíjet a prakticky využívat ke zlepšení kvality komunikace mezi organizacemi, ale i občany.

Operační středisko generálního ředitelství je kontaktním bodem, ze kterého se řeší mimořádné události zasahující větší území České republiky. Během jarního nouzového stavu probíhala komunikace mezi jednotlivými složkami právě díky videokonferencím.

Roman Bílý 

ředitel odboru MV GŘ Hasičského záchranného sboru ČR

Hasiči

V situaci, kdy hraje roli každá minuta a je nutno se rychle rozhodnout, není čas na chyby. Jakékoli zaváhání může způsobit komplikace. Stoprocentně to platí v případech, kdy se řeší mimořádné události např. v době pandemie. Vzhledem k tomu, že se videokonference stávají běžnou součástí každodenního života, je dobré vsadit na spolehlivé, bezpečné a jednoduché řešení. 

Videokonferenční řešení se ukázalo jako nejefektivnější způsob vzdálené komunikace a spolupráce. V rámci ústředního krizového štábu jsme mohli operativně propojit vzdálená jednání mezi hejtmany, ministry a vládou. Rychlost, operativnost a úspora času jsou výhody komunikace na dálku.

Jiří Běhounek 

hejtman Kraje Vysočina

Kraj Vysočina

Letošní rok prověřuje kvalitu a spolehlivost komunikace na dálku v řadě firem a institucí mnohem více, než jsme byli v minulosti zvyklí. S příchodem pandemie covidu-19 a nutnosti fyzického distancování se videokonference ukázaly jako nejefektivnější způsob vzdálené komunikace, např. během jednání hejtmanů za účasti vlády, premiéra a ministrů. 

Výpověď z kontaktního místa jsme schopni efektivně zaznamenat a dále s ní pracovat. Člověk nemusí nic podepisovat, pracujeme jen s nahrávkou. Vytváří nám to v daných lokalitách flexibilní prostor pro policisty ve výkonu, kteří mohou být užiteční při jiných aktivitách, např. souvisejících s covidem‑19.

Václav Kučera 

ředitel Krajského ředitelství policie Středočeského kraje

Policie

Ve Středočeském kraji mohou lidé využívat již osm policejních stanic bez policistů, tzv. Pol Pointy. Uvnitř místností je pouze stůl, židle, obrazovka a kamera. Díky videokonferencím se občané mohou spojit s policistou na dálku. Lidé je využívají podobně jako klasické policejní stanice. Jen mluví s policistou, který sedí ve vzdálené místnosti v jiném městě. Jak Pol Pointy fungují se můžete podívat zde.